zondag 19 juni 2016

{ LIGT HET AAN MIJ? - EEN UITDAGING }

Vandaag even een heel ander item.. Gewoon een dingetje waar ik mee zit, iets wat ik maar niet begrijp en uit mijn hoofd kan krijgen. De brandende vraag: 'Ligt het aan mij?'

Naast mijn pc ligt mijn mobiele telefoon. Aan het snoer, verbonden met de laptop, om zo wat foto's over te brengen en direct wat op te laden. Twee vliegen in één klap. Zet ik zo direct mijn pc weer uit, gaat de telefoon op de plank en kan het zijn dat ik er pas over enige tijd weer even op kijk. Om het nieuws te lezen bijvoorbeeld (ik lees verder geen krant en kijk geen journaal) of om een scroll te maken langs de geplaatste foto's van mij Instagram vrienden. Soms kijk ik direct naar een binnengekomen bericht, maar het gebeurt steeds vaker dat ik het signaal negeer en door ga met waar ik mee bezig ben. Facebook staat er niet op (sterker nog: ik heb er een broertje dood aan en overweeg zeer sterk mijn account op te zeggen), net als andere veel te checken apps als Twitter of LinkedIn.

What's my point?


Spaarzame tijd wordt opgeslokt door het scrollen en turen naar andermans zaken. Zaken die zich buiten de deur afspelen, zaken waar je naar mijn idee vroeger geen interesse in had. Wat ligt er bij iemand op z'n bord, hoeveel cadeau's heeft een kind voor zijn verjaardag gekregen, wie is bij wie op bezoek geweest.. Túúrlijk is het leuk te weten wat een vriend of vriendin beweegt, maar eerlijk.. wil je het van al die drie- of vierhonderd 'vrienden' weten? Wordt je niet móe van al het gemekker en geklaag van onbekende betweters, schrijvers of politici?

Samen, met elkaar, in pure vorm offline 'connecten'.. kunnen we dat nog? Na het eten de afwas wegwerken en een ouderwets spel op tafel in plaats van allemaal in een hoek van de kamer starend naar een online game? Wat beweegt diegene die dicht naast je staat? Diegene waar je mee samen in één huis of één familie bent? Wéten we nog wel hoe de ander zich voelt, wat hij of zij denkt, wat dromen en wensen van de ander zijn?

Het ligt vast aan mij.. De power van het schermpje is naar mijn idee sterker geworden dan de power van een pure relatie. Tussen partners, ouder en kind, familie of vrienden..


Tijd voor een reality-check. Hoeveel tijd besteed ik zélf aan het checken of zoeken op mijn mobiele telefoon? Met daar bij direct de vraag: durven er meer personen deze check te doen? Zou jij eens voor een week bij willen houden hoeveel tijd je met je mobiele telefoon doorbrengt? Laten we zeggen dat we morgen (maandag 20 juni) om 7.00 uur beginnen en dit door laten gaan tot zondag (26 juni) middernacht? Dat zijn zo rond de 160 volle uren. Hoeveel van deze uren, hoeveel procent 'geven we weg'?

Hier ligt een potlood en stukje (rest)papier al klaar. Doe je ook mee? Maken we er maandag 27 juni een mooi samenhangend verslag van: mijn smartphone reality-check  ;o)

13 opmerkingen:

  1. Wel een leuk idee...we gaan schrikken hoor....iedereen zit tegenwoordig met zijn telefoon....gisteravond waren we uit eten en ja hoor kijk om je heen allemaal telefoons...vind dat zo erg !!...en betrap me erop dat ik ook af en tie kijk....of een foto maak......ik ga niet mee doen hoor....want ik weet dat ik er teveel mee bezig ben...en probeer echt te minderen ...hihihihihi....fijne dag liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe mee!groetjes talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik zou doen zou ik denk stiekum bewust minder doen. Toch vind ik internet een ware bron van informatie die ik niet graag zou missen. Wij lezen ook geen krant dus het nieuws begint het al mee. Ik heb wel een account bij facebook maar doe er eingenlijk niks mee alleen voor pinterest is het nodig en al dat getwitter e.d heb ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ja zo gaat dat. Ik ben even mijn 10 maanden offline aan het inhalen. Geniet er dus nu eigenlijk van. Toch ben ik er niet veel tijd aan kwijt omdat ik niet zoveel volg (blogger en instagram) en mijn kinderen hebben al vakantie en ik moet natuurlijk het goede voorbeeld geven...... Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I'm looking forward to seeing your embroidery finished, I like the design.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik denk dat ik meer tijd er aan kwijt ben dan dat ik denk. ik word geappt door mijn collega's kinderen en een paar vrienden. ik check facebook en de blogs die ik lees....
    aankomende wek moet ik echter veel werken en heb ik veel minder tijd. ik wil wel meedoen. ben bang dat ik ga schrikken.
    Vandaag naar de dierentuin geweest en vond er opvallend veel mensen achter hun telefoon typend rondlopen....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eigenlijk wel een goed idee! ik doe mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha,die uitdaging durf ik wel aan. En ik weet ook al het "antwoord". want heb alleen een heel simpel dingetje om in noodgevallen mee te kunnen bellen en af en toe te sms-en met de kinderen. Dus als er geen gekke dingen gebeuren minder dan <15 minuten. (Gelukkig heb wel ik een laptop.....)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. goed idee! ik ben heel benieuwd ik heb mijn telefoon nu op stil ze kunnen me bereiken op ons vaste nummer. En mag alleen savonds nog even checken. Het helpt me ook dat mijn laptop niet is ingepikt door mijn dochter hahha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O,k vind het echt een goed idee. Ik doe mee, want wil al heel lang minder tijd aan m'n telefoon besteden. Ik leg m'n briefje klaar!😉

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het wel een heel leuk idee om dat een keer bij te houden, ik whatsapp nog al veel ;) Maar plan ook avondjes vrij in. Plus als ik op de tuin ben, dan ben ik lekker onbereikbaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eerlijk gezegd heb ik er veel voor terug gekregen. Ik ben iemand die het echt haat om te bellen. Waarom...geen idee...met elkaar afspreken doe ik als ik er echt behoefte aan heb...in de tussentijd vind ik whatsapp contact ook echt. Ik maak mensen blij met een berichtje dat ik aan ze denk...een simpele �� is soms al zo voldoende aan het begin van een moeilijke dag. Contact met mn zus is nog nooit zo goed geweest. Puur omdat we via whatsapp wel blijken te praten en in het echt minder goed kunnen uitten. En dan de gesprekjes met mn nicht uit lunteren.

    Alleen het brieven schrijven wordt minder...dat kostte vroeger ook heel veel tijd...en dan die uuuuuren aan de telefoon hangen met een rood oor en een droge mond. ...nee whatsapp en facebook is voor mij echt een uitkomst...

    Ellen v D.

    BeantwoordenVerwijderen